ak pomocí GA sledovat události jako jsou stahování souborů, nebo kliknutí na odkaz? K odkazům přidávejte onClick události, naměřené hodnoty si pak můžete jednoduše zobrazit v nabídce Sledování událostí.
Už se mě několik lidí ptalo, jak zjišťuji počet stažení nějakého souboru, nebo kolikrát někdo kliknul na určitý odkaz. Tak právě pro tyto zvědavce je určen dnešní článek:)
Google Analytics je šikovný nástroj, jenomže proniknout do všech jeho funkcí a možností je na delší studium, i tak se s jeho pomocí dá sledování stažení souboru hlídat hned několika způsoby.
Do odkazu ve zdrojovém kódu se vkládá onClick událost, která volá zvolenou JavaScriptovou funkci, kterou si potom můžete ve statistikách vyfiltrovat.
Ale protože Google rád a často mění sledovací kódy a upravuje pravidla pro jejich použití, tak třeba taková funkce trackPageview nemusí už dnes fungovat. Navzdory častým změnám měřících kódů je jedna trvalka, která fungovala se starým a funguje i s novým sledovacím kódem.
Funkce trackEvent má oproti jiným hned několik výhod. Můžete si různě pojmenovat, definovat, ohodnotit a sledovat neomezené množství odkazů a události, které se vám zobrazují v samostatných tabulkách nebo grafech, takže si je můžete exportovat a dále s nimi pracovat i mimo GA. Další výhoda je, že můžete sledovat události i na flashových stránkách (nemám vyzkoušeno, ale pomocí onRelease se dá např. sledovat počet přehrání multimédií v přehrávači apod).
V klasickém html se k odkazu přidává takový kousek kódu:
onclick=“_gaq.push([‚_trackEvent‘, ‚kategorie‘, ‚akce‘, ‚popis‘, ‚cislo‘]);“
–kategorie -je povinná položka, kterou si pojmenujete název skupiny událostí, které chcete sledovat
–akce -další povinná položka je řetězec, který označuje sledovanou událost
–popis -volitelný řetězec, ve kterém si můžete dodatečně pojmenovat událost např. název staženého souboru.
–cislo -volitelná položka udávající číselné hodnoty související s měřenou událostí
Takže sledovaný odkaz může vypadat nějak takto:
<a href=“soubor.pdf“ onclick=“_gaq.push([‚_trackEvent‘, ‚stahovani‘, ‚soubor‘, ‚soubor.pdf‘]);“ >stahujte zde</a>
V Google Analytics pak graf tohoto měření naleznete v nabídce Obsah > Sledování událostí
Podmínkou úspěšného sledování je měřící kód umístěný ještě před samotnou onClick událostí, což je u nového měřícího kódu, který se vkládá před </head>, samozřejmost, ale ve starší verzi kódu, který se naopak umisťoval až na samotný konec html souboru, se tento musel dodatečně posouvat výše a mohlo se tím tak zpomalit načítání stránky…
Takže pokud používáte ještě starý měřící kód, neotálejte a nahraďte jej aktuální cca rok starou verzí. Získáte přesnější statistiky a budete připraveni na budoucí featury, se kterými GA určitě brzy přijde.
Pěkný článek a díky, trochu jsem to potřeboval :D :)